Vind je gezamenlijke win-win: het schema

Ik geef workshops subsidiedossiers schrijven, begeleid teams bij de zoektocht naar een missie en doelstellingen die bij hen passen, en denk graag met organisaties mee na over goede financiering. Daarbij haal ik altijd hetzelfde schemaatje boven. Ik tekende het uit toen ik mijn eerste workshop gaf. Het beschrijft wat mij boeit in subsidiedossiers en financiering (ja echt) en waarom het inderdaad belangrijk is om het weeraleens over missie en visie te hebben. Het verdient daarom een blogartikeltje.

Waarom geeft een financier jou geld?

Het schema is een simpel venndiagram. Het toont een linkse cirkel die de missie weergeeft van de sociale organisatie – laat ons er even van uitgaan dat jij dat bent. Wat je zelf wil bereiken, jouw waarden, waar je geld voor zoekt. De rechtse cirkel geeft de missie van de financier aan. Want élke financier heeft ook een eigen missie. Financiers geven geen geld om jouw verhaal te sponsoren, maar vragen jou om hen te helpen bij hun verhaal. 

Daarin verschilt deze geldtransactie van een verkoop, waarbij je een product of dienst levert in ruil voor betaling. Koop je een brood bij de bakker, dan vraag je achteraf niet wat die met het geld gedaan heeft. Maar wie geld geeft aan een goed doel, wil graag ook nog wat zeggenschap over hoe dat geld besteed wordt.

Enkele voorbeeldjes:

  • Geef jij wel eens aan bedelaars? Een veelgebruikt excuus om dat niet te doen, is dat die bedelaar het geld zou uitgeven aan drank of drugs. ‘Ik wil je wel wat geven, maar dan moet je er eten mee kopen of medicijnen’ is zoveel als zeggen: mijn doel is om de wereld een beetje beter te maken door jou te helpen, en om mijn geweten te sussen – verzeker mij even dat dat lukt.
  • Veel schenkers willen geven aan goede doelen, als ze zeker zijn dat het geld écht naar de zieke kinderen, arme mensen… gaat. Het mag niet ‘blijven plakken’. Lees: besteed het niet aan je personeel, je boekhouder of je kantoor (waarom die denkwijze niet helemaal correct is, is weer stof voor een ander blogartikel).
  • Een stad schrijft een subsidie uit voor culturele organisaties. Ze hangt er wel enkele voorwaarden aan vast: gesubsidieerde organisaties moeten aandacht hebben voor diversiteit, en hun activiteiten moeten een aantoonbare meerwaarde hebben voor de culturele uitstraling van de stad. Zo helpen de organisaties om de beleidsprioriteiten van de stad mee te realiseren.

Zolang je maar weet wat jij wil

Deze dynamiek hoeft niet goed of fout te zijn. Het is niet gek dat een financier wil weten waar zijn of haar geld naartoe gaat. Als organisatie is het wél ontzettend belangrijk om je ervan bewust te zijn en er goed mee om te gaan. Dat begint bij heel goed weten hoe jouw eigen groene cirkel eruitziet. Daarom is een sterke missie en visie, een duidelijk eigen plan en een frigo vol projecten zo belangrijk. Bepaal die eerst, vooraleer je op zoek gaat naar middelen.

Wie zijn eigen groene cirkel goed kent, kan op zoek gaan naar de overlap met de missie van een financier. In een ideale situatie valt die samen met die van jou. Maar veel vaker is het een kwestie van geven en nemen. Ben je bereid om je financier wat tegemoet te komen, en je werk op te rekken naar het lichtgroene gedeelte? Tot waar kan je rekken? Daar moet je goed over nadenken.

Je missie is je basiskamp

Wie weet hoe de eigen groene cirkel eruitziet, merkt het ook veel sneller wanneer de vragen van de financier er niet meer mee overeenkomen. Dan beland je in de rode zone: je bent de missie van de financier aan het realiseren, maar het levert niets meer op voor jouw eigen missie. Helemaal gek wordt het als je verschillende financiers hebt. Als je dan in verschillende rode zones tegelijkertijd aan het opereren bent, zal je merken dat je het noorden volledig kwijtgeraakt. Het vreet energie, medewerkers vragen zich af wat ze aan het doen zijn en uiteindelijk snappen financiers ook niet meer waar jouw organisatie nu eigenlijk voor staat. Dat is geld waar je niets aan hebt.

Daarom is het inderdaad toch belangrijk om weer eens je missie-visieoefening te doen. Het is je ‘basecamp’ of basiskamp van waaruit je op zoek gaat naar partners. Zorg ervoor dat niet alleen jij, maar ook je teamleden ervan doordrongen zijn, zodat ze altijd weer naar de basis kunnen terugkeren.

De zoektocht naar de win-win

Ik vertel deelnemers aan mijn workshops graag dat als ze één ding moeten onthouden van wat ik ze vertel, het dit schema is. Je zou het overigens ook kunnen omkeren: voor financiers geldt precies dezelfde oefening. Misschien kan ook de financier de eigen missie wat oprekken en zo de match vinden met een interessante organisatie? Hoe kan je als financier het best je missie realiseren, door een afgebakend project te financieren of door een organisatie in haar geheel te versterken? 

Samen moeten financier en organisatie op zoek naar de win-win voor hen allebei. Zo wordt de financieringsrelatie een boeiende uitwisseling en zoveel meer dan geld. 

Hulp nodig om te zoeken naar de win-win? Bekijk wat ik voor jou kan doen of contacteer mij.

Vind je gezamenlijke win-win: het schema

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *