Sabine Craenen - het nut van innovatieve ideeën

Innoveren, steeds maar innoveren…

‘Leg uit waarom uw project innovatief is.’ Kent u ze, die vraag uit elke projectoproep? En slaakt u ook een diepe zucht telkens u ze tegenkomt?

Want laat ons wel wezen: organisaties hebben stabiele en flexibele inkomsten nodig, om goed werk te kunnen afleveren. Core funding of structurele middelen zijn broodnodig om echt tot impact en kwaliteit te komen, en het is belangrijk dat financiers dit ook beseffen.

Maar de realiteit is nu eenmaal dat heel veel financiering naar innovaties en tijdelijke projecten gaat, zowel bij private financiers als overheidsfinanciers. Door zo’n duidelijk omlijnd project te steunen zien ze immers veel beter wat hun geld heeft opgeleverd. Als je een stukje financiert van een groter plan, dat bovendien pas op langere termijn resultaten oplevert, is dat veel moeilijker.

Echt lastig wordt het als er meer projectfinanciering voorhanden is dan structurele middelen. Dan kunnen organisaties niet anders dan proberen om via projecten toch enige continuïteit te creëren. Ze delen hun werking dan op in afzonderlijke brokjes, en dienen die in als een ‘innovatief’ project. Daar kruipt erg veel energie in en het is toch niet altijd makkelijk om een samenhangend geheel te maken van al die kleine brokjes. Bovendien is het niet wat die financier eigenlijk in gedachten had.

Maar wat als je, in afwachting van de financier die je organisatie als geheel wil steunen, uit die situatie toch het beste haalt? Innoveren moet je immers niet enkel doen om geld binnen te halen. Het is ook nodig om relevant te blijven en je aan te passen aan een veranderende wereld.

Je hoeft niet altijd met waanzinnige ideeën te komen. Het is wel goed om je werking eens binnenstebuiten te keren en er de interessante projecten uit te halen. Misschien geeft die veeleisende financier je wel dat duwtje in de rug om net iets verder te gaan.

De beste ideeën heb je zelf

‘Maar wij weten wat werkt, wij vinden het moeilijk om nieuwe dingen uit te vinden,’ hoor ik weleens. ‘We zouden iemand moeten hebben die ons een briljant idee brengt’, zei iemand anders. En toch ben jij degene die het beste weet welke innovaties interessant zouden zijn voor jouw organisatie.

Neem daarom eens een dag de tijd om je werking op een rijtje te zetten. Vergeet niet dat je collega’s mogelijk ideeën hebben waar je zelf niet op zou komen, dus haal iedereen erbij.

Probeer eerst een stap achteruit te zetten. Voor wie werk je? Wat hebben die mensen echt nodig?

Lijst dan alle mogelijke acties op die aan de noden van je publiek tegemoet kunnen komen, en die je nu nog niet doet. Wees in eerste instantie niet te realistisch. Schrap het woordje ‘maar’ voor een paar uurtjes. Wanneer je eerste ideeën op zijn en je bij de ‘zottere’ ideeën aankomt, wordt het pas echt interessant. Denk ook na welke mogelijke partners je zou kunnen aanspreken voor nieuwe projecten. Ook dat kan verrassende nieuwe ideeën opleveren.

Als je denkt dat je lijst lang genoeg is, of echt alle ideeën op, kan je je realistische bril weer opzetten. In welk gek idee zit misschien toch inspiratie voor een haalbaar plan? Welke ideeën zijn echt nieuw? Welke zouden het meest nuttig zijn? En, ook niet onbelangrijk: met welk idee zou je een financier enthousiast kunnen maken?

Je zal versteld staan wat zo’n dag allemaal kan opleveren. Misschien helpt het om er een paar methodieken bij te halen om het brainstormen te vergemakkelijken. Misschien kan je er ook een externe facilitator bijhalen, die je pertinente vragen kan stellen en je uit je vaste denkpatronen kan halen. En vergeet niet al je ideeën bij te houden voor je ‘frigo’!

Wie heeft er nog een briljant idee?

Inspiratie: je kan het woordje ‘brainstorm technieken’ gewoon googelen, een eerste nuttig lijstje vind je bijvoorbeeld hier.

Gezocht: innovatief idee