Blogpost projecten schrijven - stop je ijskast goed vol

Help, een projectoproep!

Heel veel financiers werken nog steeds met punctuele projectoproepen. Misschien heb je goede contacten hebt met je financiers, of ken je sommige budgetlijnen goed. Dan weet je soms al langer wat er in de pijplijn zit. Maar af en toe passeert er ook een interessante oproep die je niet had zien aankomen.

Als je intekent op zo’n projectoproep, hoe loopt dat dan meestal? Moet je nog een idee bedenken op het moment dat de oproep verschijnt? En merk je dan dat je nog maar enkele weken of zelfs dagen overhoudt om alles op papier te zetten? Komt het soms voor dat een voorstel wordt ingediend zonder dat alles grondig is doorgesproken met de projectpartners, met alle gevolgen aandien?

Het kan ook anders, en jij kan daar mee voor zorgen. Van een voorganger in een organisatie erfde ik ooit een digitaal mapje met de titel ‘De Frigo’. Daarin zaten ideeën, concepten en brainstorms. Voor wanneer een kans zich zou voordoen om ze te realiseren.

 

Een goede voorbereiding is alles

Zorgen voor een volle koelkast is een verstandige investering. Het zorgt ervoor dat de ideeën waar je mee aan de slag gaat al wat hebben gerijpt. In het beste geval heb je ze zelfs al met mogelijke partners besproken. Waardoor ook dat aspect van de projectontwikkeling vlotter verloopt.

Maar het is nog fundamenteler dan dat. Financiers kunnen je werking sterk bepalen door de manier waarop ze projectoproepen uitschrijven. Daar is ook niet mis mee – ook zij hebben een missie en willen een bepaalde impact realiseren. Als je een aantal goede ideeën in de koelkast hebt liggen, zorg je ervoor dat een project een echte win-win kan worden. Jouw idee is immers ontstaan uit je eigen missie en prioriteiten. Waarschijnlijk moet je het hier en daar wat aanpassen om aan de prioriteiten van je financier tegemoet te komen. Maar de kans dat je project en de rest van je werking goed samenhangen, wordt heel wat groter.

Wacht daarom niet tot er concrete middelen in het vooruitzicht zijn vooraleer je ideeën in team en met partners bespreekt. Stop die frigo goed vol. Ook je financiers zullen het appreciëren om gedragen en doordachte voorstellen te krijgen!

Vermijd last-minute stress: het nut van een volle ‘frigo’